شنبه 29 اردیبهشت 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان

اقدامات انجام شده توسط گروه های آموزشی دانشکده پیراپزشکی در راستای آموزش پاسخگو

  • گروه های آموزشی علوم آزمایشگاهی، هوشبری، رادیولوژی و اتاق عمل در دوره بحران کرونا اعضای هیات علمی و دانشجویان سال بالایی (که مهارت ها و توانایی های لازم برای خدمات رسانی به بیمارستان و بخش های درمانی را دارا بودند) را گروهبندی نموده تا در راستای برطرف نمودن کمبود نیرو در دوران کرونا در مراکز درمانی مشغول به خدمت رسانی شوند.
  • همچنین، گروه فناوری اطلاعات سلامت (HIT) دانشجویان توانمند گروه خود را در بخش های پذیرش، آمار و مدارک پزشکی بیمارستان ها و مراکز درمانی جهت همکاری با پرسنل بیمارستان ها و مراکز درمانی در دوره کرونا گروهبندی نمودند.
  • بازدید از سازمان تامین اجتماعی،  دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی توسط دانشجویان و اعضا هیات علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت (HIT) در راستای آشنایی با چگونگی بررسی اسناد پزشکی (مطابق با سرفصل دروس رسیدگی به اسناد درمانی و نظارت بر مراکز درمانی)
  • حضور دانشجویان رشته های علوم آزمایشگاهی، هوشبری، رادیولوژی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت (HIT)  و  اتاق عمل در محیط ها و مراکز درمانی جهت گذراندن واحدهای کارآموزی و کارورزی
  • گذراندن دوره های کارآموزی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت در بخش های کدگذاری، آمار، بایگانی، پذیرش و واحد IT بیمارستان های دانشگاه ( دانشجویان از این طریق با اسناد و مدارک پزشکی در محیط واقعی کار می کنند، همچنین به عنوان کاربران سامانه های نرم افزاری بیمارستان از جمله سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS)، سیستم پذیرش و ترخیص،  سیستم اطلاعات ازمایشگاهی و ... به صورت واقعی در محیط بالینی فعالیت می کنند)
  • بازدید از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و اسناد در سطح شهر توسط دانشجویان گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  • گذراندن دوره های کارآموزی دانشجویان سال آخر رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مراکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان های دانشگاه و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی دانشجویان، اساتید و پزشکان
  • افزایش مهارت های بالینی دانشجویان رشته اتاق عمل با برگزاری آزمون های مهارتی مانند OSCE و OSPE
  • اجرای طرح اینترشیپ برای دانشجویان اتاق عمل از سال 1397 تا کنون ( بدین صورت که دانشجویان در ترم 8 به صورت برنامه ای که توسط مسئول بخش اتاق عمل نوشته می شود در بخش اتاق عمل حضور می یابند، که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش مهارت های دانشجویان می گردد.

نحوه پایش آموزش در عرصه

  • استفاده از لاگ بوک طراحی شده توسط گروه های آموزشی به منظور هدفمند نمودن بازدید دانشجویان از واحدها و سهولت یادگیری. همچنین این سند امکان تهیه گزارش های روزانه را به تیم دانشجویان می دهد و امر نظرات بر یادگیری آنان از سوی مربیان را تسهیل می کند.

لاگ بوک به صورت فردی تکمیل می گردد. دانشجویان موظفند لاگ بوک را در خود بیمارستان تکمیل نمایند و در انتهای هر دوره تعریف شده آن را به امضای مسئول واحد مربوطه برسانند. این لاگ بوک در انتهای هر دوره کارآموزی به همراه گزارش نهایی بیمارستان مربوطه به مربیان کارآموزی هر بیمارستان تحویل داده شده و در نهایت در اختیار مدیر گروه رشته قرار خواهد گرفت.

  • ارزشیابی دانشجویان به صورت شفاهی، کتبی و عملی توسط مربیان کارآموزی
  • ارائه تکلیف به دانشجویان توسط گروه آموزشی
  • بهبود آموزش و ارزشیابی از طریق دریافت بازخورد از دانشجویان

چالش های موجود در دانشکده پیراپزشکی به تفکیک گروه های آموزشی

گروه فناوری اطلاعات سلامت (Health Information Technology - HIT)

  • عدم وجود فضای فیزیکی و تجهیزات مربوطه جهت استفاده به عنوان مرکز مهارت چندمنظوره برای مباحث IT ( سخت افزار، نرم افزار و شبکه)، کدگذاری و آمار بیمارستانی
  • عدم دسترسی به نسخه آزمایشی (نسخه دمو) نرم افزارهای مختلف جهت آموزش به دانشجویان قبل از ورود به محیط بیمارستان (به عنوان مثال نسخه دموی سیستم اطلاعات بیمارستانی (Hospital Information System - HIS))

گروه اتاق عمل و هوشبری

  • کمبود تجهیزات برای مرکز مهارت های بالینی شامل انواع مدل های شبیه سازی و مانکن های بخیه، IV تراپی، لاپراسکوپی و ...

گروه رادیولوژی

  • عدم وجود فضای فیزیکی و تجهیزات مربوطه جهت آموزش تجهیزات رادیولوژی و تعمیرات آن ها
  • عدم وجود فضای فیزیکی برای دانشجویان ارشد (در صورت بازدید هیئت برد در راستای تاسیس دوره کارشناسی ارشد رادیولوژی)

گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

  • عدم وجود فضای فیزیکی و تجهیزات مربوطه از جمله کامپیوتر برای مرکز مهارت
  • عدم وجود فضای فیزیکی برای دانشجویان ارشد فعلی و دکتری تخصصی (در صورت بازدید هیئت برد در راستای تاسیس دوره دکتری تخصص کتابداری)

 

گروه علوم آزمایشگاهی

  • عدم وجود برخی تجهیزات آزمایشگاهی از جمله دستگاه Cell-Count و RT-PCR  جهت آموزش به دانشجویان

پرسش و پاسخ از کتابدار