شنبه 29 اردیبهشت 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان

 

درباره گروه

تاریخچه

گروه فن آوری اطلاعات سلامت، فعالیت خود را  از سال 1395 در دانشگاه همدان شروع نمود. با پیگیری های انجام شده و فراهم نمودن زمینه راه اندازی رشته فناوری اطلاعات سلامت، جذب دانشجو در رشته مذکور در مقطع کارشناسی از مهر ماه سال 1396 با مجوز رسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام شد و آموزش این رشته در دانشکده پیراپزشکی همدان آغاز شد.

 

دورنما (چشم­ انداز)

گروه آموزشی فناوری اطلاعات سلامت سعی دارد در دورنمای 5 سال آینده، با عمل به رسالت خود، در حیطه آموزش به برترین شاخص های مدیریت آموزشی در غرب کشور دست یابد و بالاترین درجه اشتغال فارغ التحصیلان را در جایگاه های مورد نیاز این تخصص فراهم نماید. در حیطه پژوهش نیز از نظر اجرا و یا مشاوره پژوهش های در اولویت فناوری اطلاعات سلامت، گروه آموزشی برتر دانشگاه های غرب کشور باشد.

 

رسالت (ماموریت)

در عصر حاضر، اطلاعات و فناوری جزء جدایی ناپذیر فرآیند ارائه مراقبت در نظام بهداشت و درمان می باشد  و رشته فناوری اطلاعات سلامت نقش بسزایی در تمام عرصه های مراقبت، آموزش و پژوهش خواهد داشت . بنابراین، رسالت گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی همدان عبارت است از: تربیت افراد توانمند، آگاه به مسائل علمی روز، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه که  بتوانند تصدی و مدیریت بخش مدیریت اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات، تحلیل شاخص های سلامت (بهداشتی و درمانی) و مشارکت در کارشناسی، طراحی و پیاده سازی انواع سیستم های اطلاعات سلامت را بر عهده بگیرند. فارغ التحصیلان این رشته، تخصص خود را جهت تسهیل و ارتقای ارتباطات تیم های بهداشتی و درمانی و تصمیم سازی در نظام سلامت بکار می گیرند و با برقراری ارتباط موثر، اطلاعات بالینی و مالی مورد نیاز را برای ارائه دهندگان در عرصه های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و موسسات بیمه فراهم می نمایند. در این راستا، از حقوق بیماران، سازمان های مراقبت سلامت و کارکنان آنها پشتیبانی نموده و از حریم خصوصی بیماران و محرمانگی اطلاعات سلامت حمایت می نمایند. گروه متعهد است در جهت ارتقا و توسعه و پیشرفت مستمر اعضای گروه منطبق با نیازهای جامعه و استانداردهای بین المللی به منظور انجام رسالت گروه برنامه ریزی نماید.  

 

اهداف گروه در زمینه های آموزش، پژوهش و اجرا:

  • ارتقای مهارت دانشجویان در زمینه­­های ارتباطی- تعاملی، تفکر نقادانه و حل مسئله، مدیریت (سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، پایش، نظارت و کنترل و ارزشیابی)، عملکرد مبتنی بر شواهد، عملکرد مبتنی بر فرایند، کار در محیط های حرفه­ای، آموزش مسائل مربوط به رشته به ذینفعان، سالم سازی فیزیکی و روانی محیط کار
  • ارتقای توانمندی اختصاصی دانشجویان در زمینه­های پذیرش بیماران (بستری، سرپایی و اورژانس)؛ تامین، ذخیره، پردازش، بازیابی، تفسیر، به کارگیری و به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات سلامت با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری؛ کدگذاری بیماریها، اقدامات و مرگ­ومیر؛ مدیریت سیستم های اطلاعات بیمارستانی، آمار و فناوری اطلاعات، کیفیت داده ها و امنیت اطلاعات؛ انجام امور بیمه ای و محاسبه هزینه ها
  • بهبود سطح آگاهی دانشجویان نسبت به نیازهای نظام سلامت کشور در زمینه فناوری اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت
  • ارتقای کیفیت آموزش از طریق توانمندسازی اعضای هیات علمی شاغل و جذب اعضای هیات علمی کارآمد و شایسته (علمی و پژوهشی) با تخصص های مرتبط
  • بهبود عملکرد دانش آموختگان و کارکنان بخشهای مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها از طریق آموزش مداوم با برگزاری کارگاه ها و کنفرانس ها
  • افزایش سهم پژوهش گروه در سطح منطقه با مشارکت دانشجویان بر اساس نیازهای نظام سلامت در زمینه فناوری اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت
  • مشارکت در مشاوره و توسعه سیستم های ثبت (رجیستری)، سلامت از راه دور، سلامت همراه و تصمیم یار و ... در حوزه سلامت

 

درباره رشته فناوری اطلاعات سلامت

 1- نام و تعریف رشته

کارشناسی پیوسته رشته فناوری اطلاعات سلامت   Health Information Technology (B.Sc.)

فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات و واحدهای رسیدگی و ناظر بیمه را در کلیه موسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بر عهده بگیرند و همچنین در زمینه انجام فرایندهای سازمانی با استفاده از فناوری اطلاعات ایفای نقش نمایند.

 

2-تاریخچه رشته

 این رشته در آمریکا در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته وجود دارد و پیدایش آن مربوط به دهه هفتاد میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکا می باشد.

 

3- رسالت رشته(Mission)

رسالت این رشته عبارت است از تربیت افراد کارآزموده ای که بتوانند تصدی و مدیریت کارهایی که با استفاده از  فناوری اطلاعات انجام می شود را بر عهده بگیرند، از جمله :

-  جمع آوری و پردازش داده ها (سازماندهی، طبقه بندی و محاسبات آماری) و ذخیره سازی بازیابی اطلاعات

-   تحلیل شاخص های بهداشتی

-   مشارکت در کارشناسی، طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مانند سیستم اطلاعات بیمارستانی 

-   رسیدگی و ناظر و بازرسی بیمه و کارشناس ترخیص

  • ثبت و طبقه بندی داده ها در رجیستری ها

 

4-ارزش ها ی حاکم بر رشته(Values)                                                     

با توجه به مبانی الهی و دینی در جامعه ما، ارزش های اخلاقی و اعتقادی جزء لاینفک آموزش می باشد. در همین راستا فارغ التحصیلان این رشته، صرف نظر از سن، جنس، رنگ، نژاد، فرهنگ و مذهب بیماران در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی گام برداشته و جهت ارتقا کیفیت درمان و دفاع از حقوق بیماران با تاکید بر محرمانگی اطلاعات و حفظ حریم خصوصی، اطلاعات ایشان را به نحو مطلوب سازماندهی و مدیریت می نمایند.

 

 5-چشم انداز(Vision)

در ده سال آینده دانش آموختگان این رشته، نیروی مورد نیاز واحد های وابسته به مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی و معاونت های مختلف دانشگاههای علوم پزشکی به ویژه معاونت درمان و بهداشتی کشور را تامین می نماید و سازمان های داخل کشور از نظر استانداردهای مدیریت اطلاعات در مقایسه با کشورهای منطقه بالاترین رتبه را کسب خواهند نمود.

 

6-اهداف کلی(Aims)

هدف کلی این برنامه عبارت است از تربیت افراد کارآمدی که بتوانند در زمینه های زیر فعالیت نمایند:

  1.  مدیریت بخش فناوری اطلاعات مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها (سازماندهی، طبقه بندی و محاسبات آماری) و ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
  2. تامین و بکارگیری اطلاعات مورد نیاز جهت دفاع از حقوق و ایمنی بیمار/ مراجعه کننده، موسسات و کارکنان بهداشتی درمانی از طریق حفظ مستندات اطلاعات مراقبت بهداشتی و گزارش موارد مرتبط با حقوق و ایمنی بیمار
  3. تامین اطلاعات مورد نیاز جهت انجام امور اسناد پزشکی و محاسباتی و مالی بیماران/ مراجعه کننده، موسسات و کارکنان بهداشتی درمانی از طریق بررسی اسناد و مدارک در قالب تعرفه‌ها، کنترل صورتحساب و تعیین موارد کسور، کنترل، تکمیل و محاسبه هزینه پرونده بیماران ترخیص شده
  4. ارتقاء کیفیت ارائه خدمت به بیماران از طریق بررسی و کنترل خدمات درمانی ارائه شده توسط پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها و پاراکلینیک ها و بیمارستان‌های طرف قرارداد، پیشنهاد عقد و فسخ قرار داد با پزشکان، دندانپزشکان و مؤسسات درمانی طرف قرارداد
  5. تامین اطلاعات مورد نیاز به منظور بهره برداری های آموزشی، پژوهشی، خدماتی و آماری مرتبط به رشته های مختلف پزشکی
  6. بکارگیری فن آوری اطلاعات در حوزه های مدیریت اطلاعات/ مدیریت اطلاعات سلامت
  7. به کارگیری فناوری اطلاعات جهت ارائه مراقبت های سلامت به صورت کارا و اثربخش

 

 

7- نقش های دانش آموختگان در نظام بهداشتی(Role definition)

دانش آموختگان این دوره در حیطه های خدماتی، آموزشی، مدیریتی و پژوهشی نقش ایفا می نمایند که مهارت های آنها در 4 طبقه به شرح زیر می باشد:

  • مدیریت اطلاعات سلامت
  • بیمه و رسیدگی به اسناد پزشکی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • مدیریت

 

 

 8-وظایف حرفه ای دانش آموختگان(Task analysis)

1-  وظایف آموزشی

الف- آموزش کارکنان مرتبط با بخش فناوری اطلاعات

ب- آموزش کارکنان جدید در زمینه گردش امور در بخش فناوری اطلاعات

ج- آموزش دانشجویان مدیریت اطلاعات سلامت

 

2-  وظایف خدماتی

  • کارشناس مدیریت کیفیت داده‌های سلامت: انجام وظایف مرتبط با پرونده‌های پزشکی و محتوای آن (انواع پرونده بستری/ سرپایی، اولیه/ ثانویه، اوراق اصلی و اختصاصی و ...)، مدیریت کیفیت داده‌ها (مدل‌ها یا ویژگیهای کیفیت داده‌ها، انواع خطاهای اطلاعاتی، انواع کنترل‌های لازم برای بررسی کیفیت داده‌ها، روش‌های اندازه‌گیری و بهبود کیفیت داده‌ها و ...)، انواع تحلیل‌های پرونده پزشکی (کمی، کیفی، آماری)
  • کارشناس کدگذاری بالینی: انجام وظایف مرتبط با کدگذاری بیماری‌ها، کدگذاری اقدامات (ICHI، و....)، کدگذاری مرگ و میر، کدگذاری با سیستم‌های طبقه بندی تخصصی (سیستم‌های طبقه بندی از قبیل ICD-DA, ICD-O و ...)، کدگذاری با سیستم‌های طبقه بندی بیماران سرپایی
  • متصدی پذیرش: انجام وظایف مرتبط با پذیرش بیمار در بخشهای اورژانس، بستری، سرپایی و پاراکلینیکی
  • متصدی اطلاعات بالینی و اداری: انجام وظایف مرتبط با جمع­آوری و مدیریت داده های بخشهای اورژانس، بستری، کلینیکی و پاراکلینیکی در درون بخشها
  • کارشناس ذخیره و بازیابی اطلاعات: انجام وظایف مرتبط باذخیره و بازیابی اطلاعات و پرونده های پزشکی بصورت دستی و الکترونیکی
  • کارشناس رسیدگی به مراجعات قانونی و امنیت اطلاعات سلامت: انجام وظایف مرتبط با محرمانگی پرونده‌های پزشکی (قرار دادهای محرمانگی و تعهد نامه محرمانگی، بررسی اجازه افشای اطلاعات، آماده‌سازی پرونده برای افشای اطلاعات، مستندسازی افشاء اطلاعات)، زمان نگهداری و امحاء پرونده پزشکی، قوانین پذیرش و رضایت نامه‌ها، امنیت سیستم‌های اطلاعات بالینی
  • کارشناس آمار سلامت: انجام وظایف مرتبط با آمار بیمارستانی و آمار بهداشتی
  • کارشناس ثبت بیماری‌ها: انجام وظایف مرتبط با ورود داده‌ها به پایگاه‌های نظام ثبت بیماری‌ها، مدیریت کیفیت داده‌ها در انواع نظام‌های ثبت بیماری‌ها، کدگذاری و طبقه بندی داده‌ها و اطلاعات در نظام ثبت بیماری‌ها بر اساس سیستم‌های طبقه بندی تخصصی مرتبط ( از قبیل ICD-O برای نظام ثبت سرطان)، محاسبه شاخصهای بروز و شیوع بیماری‌های مرتبط با نظام ثبت، آنالیز و نمایش روند بیماری‌های مرتبط با نظام ثبت، کار با نرم افزارهای تخصصی از قبیل GIS
  • کارشناس فناوری اطلاعات: ایجاد و مدیریت پایگاه داده‌ها با استفاده از نرم افزار Access، مدیریت پروژه‌های نرم افزاری، مدیریت وب سایت‌ها و HIS بیمارستان‌ها، مدیریت امور مربوط به پشتیبانی از سخت افزارها، شبکه‌های کامپیوتری و سیستم عامل شبکه‌های کامپیوتری
  • کارشناس رسیدگی‌های بیمه: انجام وظایف مرتبط با بررسی اسناد و مدارک بیماران بستری و سرپایی و خدمات پاراکلینیک، خدمات دارویی و خدمات مطب پزشکان و دندانپزشکان، بررسی اسناد و مدارک در قالب تعرفه‌ها، کنترل صورتحساب و تعیین موارد کسور
  • بازرس واحدهای درمانی: انجام وظایف مرتبط با بررسی و کنترل خدمات درمانی ارائه شده توسط پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها و پاراکلینیک ها و بیمارستان‌های طرف قرار داد، پیشنهاد عقد و فسخ قرار داد با پزشکان، دندانپزشکان و مؤسسات درمانی طرف قرارداد
  • کارشناس ناظر بیمه: انجام وظایف مرتبط با شناسایی بیمار از طریق انطباق هویتی بیمه شده، بررسی پرونده بیمه شده و کنترل خدمات پاراکلینیکی، ارائه گزارش موارد تخلفات بیمه ای و مشکلات خارج از مفاد قرار داد
  • کارشناس ترخیص بیمارستان: انجام وظایف مرتبط با جمع آوری و مطالعه و نگهداری تفاهم نامه‌ها و قراردادهای فی‌مابین بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه­گر، کنترل، تکمیل و محاسبه هزینه پرونده بیماران ترخیص شده، مکاتبه با سازمان‌های بیمه‌گر و ارسال سندها به سازمان‌های بیمه‌گر

3- وظایف مدیریتی

 مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت: انجام وظایف مرتبط با رهبری، سازماندهی، برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل فعالیت‌ها و فرایندهای واحد تحت هدایت، انجام برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی برای واحد تحت هدایت، انجام اعتبارسنجی، انجام مدیریت بهبود روش‌ها و فرایندها و بهره­وری، انجام مدیریت هزینه‌ها

 

4- وظایف پژوهشی

الف- انجام پژوهش های کاربردی در حوزه سیستم های اطلاعاتی بهداشت و درمان

ب- مشارکت در طراحی و جمع آوری اطلاعات پژوهشی در حوزه بهداشت و درمان

 

9-استراتژی های کلی آموزشی

استراتژی این برنامه تلفیقی از استراتژی استاد محور و دانشجو محور است تا دانشجویان نیز در قبال فراگیری خود مسئولیت داشته باشند و آموزش از حالت غیر فعال به فعال تبدیل گردد. در این برنامه به این نکات توجه می شود:

  1. 1]      آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه
  2. 2]      یادگیری مبتنی برحل  مسئله
  3. 3]      توجه به ارتباط صمیمانه و نزدیک اساتید با دانشجو
  4. 4]      آموزش مبتنی بر وظایف حرفه ای Task-Based Learning (TBL)
  5. 5]      ادغام  و آموزش چند حرفه ای ( Inters Professional Teaching)

 

 10- شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

 از طریق آزمون سراسری دانشگاه ها و بصورت متمرکز خواهد بود.

 

11- رشته های مشابه در داخل کشور

وجود ندارد.

 

 12- رشته های مشابه در خارج از کشور

Health Information Administration

Health Information Technology

Medical Informatics

 

 13-شرایط مورد نیاز برای راه اندازی رشته

طبق ضوابط دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی می باشد.

 

14- حداقل هیات علمی مورد نیاز (تعداد، گرایش، رتبه)

  • طبق ضوابط شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور

 

15- کارکنان مورد نیاز برای اجرای برنامه

  • کارشناس فناوری اطلاعات سلامت برای آزمایشگاه مهارت های فناوری اطلاعات سلامت
  •  کارشناس آموزش برای اداره خدمات آموزشی و غیره
  • کارکنان دانشکده پیراپزشکی / مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی و بیمارستان ها

 

16- فضاها و امکانات مورد نیاز

  • کلاس های درسی
  • سالن کنفرانس
  • اتاق دانشجویان در عرصه
  • فضای لازم برای بایگانی آموزش
  • کتابخانه مجهز به منابع بروز به زبان انگلیسی و فارسی و نرم افزارهای کاربردی
  • اتاق اعضای هیئت علمی
  • آزمایشگاه فناوری اطلاعات( حداقل یک کامپیوتر به ازای ظرفیت دانشجویان یک دوره)
  • اینترنت با سرعت مناسب
  •  بیمارستان های آموزشی
  • مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی
  • اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و واحدهای متناظر آن در بیمارستانها و معاونت های دانشگاه
  • معاونت بهداشتی
  • معاونت درمان
  • اداره بیمه و اسناد پزشکی
  • سایر مکان های ارائه دهنده خدمات مرتبط با مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت

 

17- تخصصهای مورد نیاز

دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، دکترای انفورماتیک پزشکی، دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و هوش مصنوعی، دکترای آمار و اپیدمیولوژی، متخصصین دروس عمومی

 

18-تجهیزات آموزشی سرمایه ای مورد نیاز:

وسایل کمک آموزشی برای آزمایشگاه مهارت های فناوری اطلاعات سلامت شامل:

  • کتاب های کدگذاری بیماری ها و اعمال جراحی ICD
  • کتاب های تخصصی کدگذاری بیماری ها
  • دیکشنری پزشکی و کتاب اختصارات پزشکی
  • فرم های آماری تکمیل شده بیمارستانی
  • زیر ساخت سخت افزاری:
  • سرور اختصاصی برای نصب نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی
  • زیر ساخت نرم افزاری :
    • نرم افزارهای عمومی: آخرین نسخه نرم افزارهای ذیل یا آخرین نسخه سایر نرم افزارهای روزآمد مشابه آن 
  • IBM SPSS
  • Microsoft office,last version
  • One Note Visio
  • Visual Studio,Last Edition
  • STATA
  • END NOTE
  • IBM Rational Rose
  • GIS
  • Epi-inpho
    • نرم افزارهای تخصصی فناوری اطلاعات سلامت:
  • حداقل یک نسخه آموزشی، شبیه سازی شده، یا عملیاتی از یک سیستم اطلاعات بیمارستانی
  • حداقل یک نسخه آموزشی یا شبیه سازی شده از پرونده الکترونیک سلامت
  • حداقل یک نسخه آموزشی یا شبیه سازی شده از سیستم نسخه نویسی الکترونیکی
  • حداقل یک نسخه آموزشی، شبیه سازی شده، یا عملیاتی از یک سیستم رجیستری ثبت بیماری ها
  • چند نمونه از برنامه های کاربردی موبایل مورد استفاده کادر بالینی مانند برنامه های دانش داروها و بیماری ها
  • چند نمونه از برنامه های کاربردی موبایل مورد استفاده بیماران مانند برنامه های خود مراقبتی دیابت و بیماری های قلبی-عروقی
  • ابزارهای کمک آموزشی:
        • فیلم های آموزشی در مورد عملکردهای سیستم های اطلاعات سلامت

                                   

19- طول دوره

طول دوره و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی می باشد.

 

20 - جدول دروس و تعداد واحدهای درسی و ساعات

نام درس

تعداد واحد

دروس عمومی

24

دروس تخصصی

95

کاراموزی

5

کاراموزی در عرصه

10

جمع کل

134

 

1 واحد نظری: 17 ساعت

1 واحد عملی: 34 ساعت

1 واحد آزمایشگاهی: 51 ساعت

1واحد کاراموزی: 51 ساعت

1 واحد کاراموزی در عرصه: 51 ساعت

 

پرسش و پاسخ از کتابدار